ΕΝΩΣΗ ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ - Συνέντευξη

με τον Αντιπρόεδρο της HSW κ. Αντώνιο Αγαπητό.

 


Α΄ Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της HELLENIC SEAWAYS
Ο κ. Αντώνης Αγαπητός, γόνος της γνωστής οικογένειας των ακτοπλόων Αγαπητών, δραστηριοποιείται στον Πειραιά στα ναυτηλιακά από το 1964
Κύριε Αντιπρόεδρε σας ευχαριστούμε γι’ αυτή τη συνέντευξη στην Ένωση Κυκλαδικού Τύπου και σας παρακαλούμε να μας δώσετε μέσα από την πείρα σας και την πολύχρονη ενασχόλησή σας με τη θαλάσσια συγκοινωνία των Κυκλάδων, μια εικόνα της κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών μας.
Όπως είναι σε όλους γνωστό, όπου υπάρχει καλή συγκοινωνία, υπάρχει και ανάπτυξη. Στις Κυκλάδες τα τελευταία χρόνια έχουν δρομολογηθεί καλά πλοία, ταχύπλοα και συμβατικά με μεγάλες ταχύτητες. Αυτά έχουν δώσει μεγάλη ανάπτυξη στα νησιά. Η εταιρία μας δρομολογεί φέτος ένα υπερσύγχρονο πλοίο το ’’ ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ’’ στις Κυκλάδες.
Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών, που δεν έχουν μεγάλη τουριστική κίνηση, είναι ο αποκλεισμός τους από τις μεγάλες Ναυτιλιακές Εταιρίες. Όμως χωρίς καλή συγκοινωνία δεν πρόκειται να έχουν ποτέ ανάπτυξη. Ποια είναι η άποψή σας γι’ αυτό το θέμα;
Τα μικρά νησιά έχουν ανάγκη την άγονη γραμμή και δικαιούνται να διεκδικήσουν περισσότερα κονδύλια προς το σκοπό αυτό. Μόνο η επιδότηση των άγονων
γραμμών μπορεί να προσελκύσει μεγάλα και σύγχρονα πλοία, τα οποία θα έχουν συχνά και σταθερά δρομολόγια και θα δημιουργήσουν ανάπτυξη.
Έχετε στο πρόγραμμά σας να καλύψετε τα νησιά των δυτικών Κυκλάδων;
Οι δυτικές Κυκλάδες δεν έχουν ικανοποιητική κίνηση ώστε να προσελκύσουν μεγάλα καράβια. Όμως επειδή αυτό είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξή τους, θα πρέπει να ζητήσουν μεγαλύτερη ενίσχυση της γραμμής, όπως έγινε με τις ανατολικές Κυκλάδες. Υπάρχει μια δυσαρμονία στο θέμα αυτό.
Πώς βλέπετε την ανάπτυξη του λιμανιού του Λαυρίου;
Το Λαύριο θα αξιοποιηθεί μόνον όταν τερματίσει ο προαστιακός σιδηρόδρομος στο λιμάνι.
Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο που λειτουργούν και εξυπηρετούν τα νησιά οι άγονες γραμμές οι λεγόμενες δημόσιες υπηρεσίες;
Όπως σας είπα, το πρόβλημα είναι η επιδότηση. Με τις υπάρχουσες συνθήκες και την άνιση κατανομή των επιδοτήσεων δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν σωστά οι άγονες γραμμές. Όπου φτηνή γραμμή δεν πάει καλό πλοίο. Το επαναλαμβάνω ότι η λύση του προβλήματος, που θα επιφέρει συνολική ανάπτυξη στα νησιά, είναι η αύξηση των επιδοτήσεων είτε από εθνικά είτε από ευρωπαϊκά κονδύλια. Δικαίωμα των νησιωτών να διεκδικούν περισσότερες άγονες γραμμές από το κράτος.
Πολύς λόγος γίνεται τον τελευταίο καιρό για τα υδροπλάνα. Νομίζετε ότι είναι μια λύση;
Είναι ένα εναλλακτικό μέσο, όμως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα προσθαλάσσωσης. Οι καιροί στο Αιγαίο δεν επιτρέπουν την εύκολη προσθαλάσσωση και επί πλέον απαιτούνται ξεχωριστά λιμάνια, γιατί δεν μπορεί να περιμένει το συμβατικό πλοίο έξω από το λιμάνι.
Για τις λιμενικές εγκαταστάσεις τι γνώμη έχετε; Διαβάζουμε για ακατάλληλα και επικίνδυνα λιμάνια στα περισσότερα από τα 24 νησιά των Κυκλάδων. Μήπως είναι υπερβολές, ή πράγματι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα;
Το πρόβλημα είναι πράγματι μεγάλο και όχι μόνο για τα μικρά νησιά, αλλά και για ορισμένα μεγάλα. Η ένωση πλοιάρχων κάθε χρόνο συντάσσει μια έκθεση για την επικινδυνότητα των λιμανιών, αλλά κανείς δεν ασχολείται. Οι τοπικοί παράγοντες του κάθε νησιού θα πρέπει να ενεργοποιηθούν για την κατασκευή σωστών λιμανιών. Τα νησιά χρειάζονται δυο πράγματα: Λιμάνια και επιδοτήσεις. Ελπίζουμε να βοηθήσει η συμμετοχή της Ένωσης Πλοιάρχων στην Επιτροπή Σχεδιασμού των λιμένων, αλλά προς το παρόν δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.
Και ας έρθουμε στο θέμα των ναύλων. Πώς καθορίζονται και με ποια κριτήρια; Λαμβάνεται καθόλου υπ’ όψη η γενικότερη οικονομική κατάσταση; Ποιες εκπτώσεις ή προσφορές ισχύουν και πώς θα τις πληροφορηθεί ο απλός νησιώτης;
Οι τιμές είναι ελεύθερες. Οι εταιρίες στην αρχή της περιόδου δηλώνουν την ανώτατη τιμή και στη συνέχεια κάνουν εκπτώσεις και προσφορές (οικογενειακά πακέτα, εκπτώσεις αυτοκινήτων, μπόνους κλπ.) Ενημέρωση για τις προσφορές παρέχεται στη ρεσεψιόν του κάθε πλοίου. Επίσης οι πράκτορες γνωρίζουν τις προσφορές, αλλά και οι επιβάτες μπορούν να ενημερωθούν από την ιστοσελίδα της εταιρείας.
Υπάρχει το ηλεκτρονικό εισιτήριο;
Βεβαίως, υπάρχει η δυνατότητα της ηλεκτρονικής έκδοσης του εισιτηρίου, όπως ακριβώς γίνεται και στα αεροπλάνα. Μάλιστα χρησιμοποιείται πολύ από τους ξένους επιβάτες και ιδιαίτερα από τους Κινέζους. Υπάρχει η δυνατότητα από τη χώρα τους να προγραμματίζουν τις επισκέψεις τους σε διάφορα νησιά.
Και ο πράκτορας τι θα γίνει όταν όλοι βγάζουν εισιτήριο ηλεκτρονικά;
Ο πράκτορας είναι συνεργάτης της εταιρίας, είναι απαραίτητος και η εταιρία θα πάρει τα κατάλληλα μέτρα για την ενίσχυσή του.
9. Ποια είναι η γνώμη σας για τη νησιωτικότητα και το μεταφορικό ισοδύναμο; Είναι πράγματι σοβαρά και άξια λόγου ζητήματα ή είναι λόγια των πολιτικών χωρίς περιεχόμενο;
Η νησιωτικότητα είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα και το μεταφορικό ισοδύναμο είναι δικαίωμα κάθε Ευρωπαίου πολίτη. Υπάρχει Ευρωπαϊκός κανονισμός για την ανάπτυξη των απομακρυσμένων περιοχών (ορεινών και νησιωτικών). Θα πρέπει να διεκδικηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση η ίση μεταχείριση των χερσαίων και των θαλάσσιων μεταφορών και να αυξηθούν οι επιδοτήσεις των άγονων γραμμών, καθ΄ όσον υπάρχει μεγάλη διαφορά σε βάρος των θαλασσίων μεταφορών. Είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να έχει τα ίδια βάρη, ανεξάρτητα από το πού ζει και κινείται, ξηρά ή θάλασσα.
10. Τελειώνοντας θα θέλαμε να πούμε λίγα λόγια και για την Ένωση Κυκλαδικού Τύπου, την οποία τιμάτε με τη σημερινή σας συνέντευξη. Αποτελείται σήμερα από 60 περίπου ενεργά μέλη, στη μεγάλη πλειοψηφία τους εθελοντές, που εκπροσωπούν 25 εφημερίδες, περιοδικά και ψηφιακά μέσα ενημέρωσης των Κυκλάδων. Έχει μια ιστορία 30 ετών και έχει συμβάλει στην ανάδειξη του τοπικού τύπου και μέσω αυτού στην οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη των νησιών των Κυκλάδων. Σας ευχαριστούμε και πάλι και ευχόμαστε κάθε πρόοδο στην Εταιρία σας.
Κι εγώ σας ευχαριστώ και εύχομαι να συνεχίσετε την εθελοντική σας προσφορά για την πρόοδο των νησιών μας.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Στέφανος Λέπουρας Αντώνης Παπακωνσταντής